Hürrem | Konular | Kitaplar

Tarihe 'muhteşem' ilgi!



Kanuni Sultan Süleyman'ın Hürrem Sultan'a aşkını da konu alan ve son günlerde kamuoyunda tepkilere yol açan ''Muhteşem Yüzyıl'' adlı dizi, konuyla ilgili tarih kitaplarına ilgiyi artırdı.

Araştırmacı gazeteci-yazar Yavuz Bahadıroğlu, 1520 yılında tahta çıkan Kanuni Sultan Süleyman'ın yaklaşık 7 ay içerisinde Belgrad seferine çıktığını hatırlattı. Bahadıroğlu, bu sürenin Kanuni'nin padişahlığa alışma evresi olduğunu belirterek, ''Yani bu öyle haremle çok ilişki kurabileceği bir zaman dilimi değildir. Önce kendini devlet adamlarına ispatlaması lazımdı.

Kanuni tahta geçtiği gün en büyük derdi Hürrem Sultan ya da harem değildi, insanlara babası gibi kudretli bir hükümdar olacağı umudunu vermek ve o umutla yeni fetihlere çıkmaktır. Çünkü her padişah bir öncekinin yapamadığını yapmak ister'' diye konuştu.

Haremin Osmanlı İmparatorluğunda I. Murad döneminden itibaren var olan bir müessese olduğunu ifade eden Bahadıroğlu, konuşmasını şöyle sürdürdü:

''Haremin saraya hizmetkar yetiştirme gibi işlevi de var. Yani sarayın kadın hizmetlileri haremden çıkar. Ayrıca devlet adamlarına da eş yetiştirilir, sadece padişaha değil. Bunların da kültürlü, eğitimli, ilim sahibi, dini içselleştirmiş olmaları ve eskiye ait bütün irtibatlarını kesmiş olmaları lazım. Harem'de devlet adamlarına yetiştirilen eşlerin önemi var, çünkü padişahlar Anadolu'dan kız almıyorlar, köle kızlardan eş seçiyorlar. Bunun nedeni de Anadolu'da akraba bırakmak istememeleri, çünkü bırakılan akrabalar saraya dayanarak halka zulmedebilirdi.''

Bahadıroğlu, haremde yaygın bir eğitimin de sağlandığını vurgulayarak, ''Haremi sadece padişahlara kadın-kız üreten bir merkez olarak görmek son derece yanlış'' dedi. Osmanlı sarayının kuralcı bir yapıya sahip olduğunu ve örneğin padişahların yemek yemesiyle ilgili kanun olduğunu belirten Bahadıroğlu, ''Her şeyin kanunla belirlendiği bir sarayda hayale çok fazla yer kalmıyor. Ruzname denilen günlüklerde padişahın her adımının, sarayda olan her şeyin belli olduğu görülüyor. Bu günlüklere baktığımızda ayrıca Hürrem Sultan'ın öyle 'cadı' gibi yazılmadığını da görmek mümkün. Bunlar sonradan uydurulmuş şeyler. Biz haremi batılı romancılardan öğrendiğimiz için bize garip geliyor. Yerli yazarlar haremden çok fazla söz etmez, çünkü orası padişahın özel hayatıdır'' diye konuştu.

Yavuz Bahadıroğlu, Sultan Süleyman ile Hürrem Sultan'a arasında bir anda yakınlaşma olmadığını aktararak, konuşmasını şöyle sürdürdü:''Sultan Süleyman Hürrem Sultan'a aşıktı. Bu, Hazreti Yusuf ile Züleyha ve Leyla ile Mecnun arasındaki aşk gibi bir aşk. Peygamber Efendimizin Hazreti Hatice'ye duyduğu aşk gibi bir aşk. Kanuni Sultan Süleyman Hürrem Sultan'ı çok seviyor, bunu şiirlerinde görebiliyoruz. Sultan Süleyman ile Hürrem Sultan aşkı, derin bir aşk. Bu aşka saygı duyulur. Bizim gözümüzden bakıldığında yadırgayıcı da olabiliyor, yani bir koskoca bir padişahın bu aşkını zaaf gibi telaki ediyoruz. Oysa aşk, erdemli insanlara verilen bir ilahi ikramdır. Kanuni Sultan Süleyman ve Hürrem Sultan'a da nasip olmuş, ne güzel...'' diye konuştu.

Sultan Süleyman'ın aşktan sonra halkına daha şefkatle ve sevgiyle bakmaya başladığını anlatan Bahadıroğlu, ''Aşk böyle duyguları inkişaf ettirir insanın içinde. Hayata o aşkla bakarsınız ve her şeyden keyif alırsınız. O zaman hayat olumluya dönüşür'' diye konuştu.

Bahadıroğlu, dizi ve filmlerin iyi olsun, kötü olsun toplumun konuya odaklanmasını sağlaması gibi bir özelliğinin bulunduğunu ifade ederek, şunları kaydetti: ''Tarihi kişilikler bizim ortak değerlerimizdir. Olumlusu da olumsuzu da toplumu ilgilendirir. Bu nedenle toplumu ilgilendiren konularda daha bilgili ve dikkatli hareket etmek gerekiyor. İyi ya da kötü tarihle ilgili bir çalışmanın faydası, toplumu o konuya yoğunlaştırmasıdır. Çalışma kötüyse, içerisinde yanlış şeyler varsa kişi 'doğrusunu öğreneyim' diye kitaba yönelir. İyiyse de daha geniş bilgi edinmek için kitaba başvurur. 20 sene önce yazdığım 'Kanuni Sultan Süleyman' adlı kitabım şu an yok satıyor. Yıllık satışını bir haftada gerçekleştirdi. Yüzde 200-300 oranında bir artış var.''

Eleştirilerin bilgi çerçevesinde yapılması gerektiğini vurgulayan Bahadıroğlu, ''(Benim duygularıma uymuyor, Hürrem ya da Kanuni algıma uymuyor) diye eleştiri yapılmaz. Uymayabilir. Eğer anlatılan gerçekse, gerçektir. Ancak bu dizide değildir. Kanuni o kadar hafif olamaz. Haremde elbette kadınlar kendi aralarında eğlenirler, raks da ederler, ama bu padişah huzurunda olmaz tabii ki... Harem, 5 vakit ezanın okunduğu, cemaatle namaz kılındığı, Kur'an'ın okunduğu, duvarların ayetlerle süslü olduğu bir yerdir'' şeklinde konuştu.

Osmanlı masalları da çok satıyor!

Kanuni Sultan Süleyman ile Hürrem Sultan arasındaki aşkın anlatıldığı, yayınlanmaya başladığı günden itibaren tartışmaları da beraberinde getiren ''Muhteşem Yüzyıl'' adlı dizi, Hürrem Sultan'la ilgili kitapların satışlarını artırdı. Tartışmalara yol açan dizinin yayımlanmaya başladığı 5 Ocak tarihinden itibaren Hürrem Sultan ve haremle ilgili kitaplara da ilgi arttı. Alfa Yayınevi yetkilileri, Demet Altınyeleklioğlu'nun kaleme aldığı ilk baskısı 2009 yılında yapılan Hürrem Sultan'ın hayatının anlatıldığı ''Moskof Cariye Hürrem'' ile Hürrem Sultan ile Kanuni Sultan Süleyman'ın kızı Mihrimah'ın hayatının anlatıldığı 2010 yılı ağustos ayında basılan ''Cariyenin Kızı Mihrimah'' adlı kitapların diziden önce 64 bin adet sattığını belirttiler. Dizinin yayınlanmaya başlamasıyla kitaplara ilginin arttığını ifade eden yetkililer, dizinin gösterilmeye başlandığı sadece 2 haftalık süreçte söz konusu kitapların 13 bin adet sattığını ifade ettiler.

İnkılap Yayınevi yetkilileri ise Colin Falconer'in yazdığı ''Bir Hürrem Masalı'' adlı kitabın satışının diziyle birlikte yüzde 50 arttığını, Çatı Yayınları da, 5 ocakta yayımlamaya başladıkları Nazım Tektaş'ın ''Hürrem Sultan'' ve Ertuğrul Burak'ın ''Cariyeler Saltanatı'' adlı kitaplarının birinci baskılarının bittiğini, ikinci baskıya başlayacaklarını açıkladı.




14 yorum

ne kadar uzattınız dizi zaten

ne kadar uzattınız dizi zaten tarihten ilham alındı yazıyor. tarihi anlatır demiyoor. Çok da güzel çekimler yapılıyor......

06.03.2011 - .....

Gelen yorumları insanların düşüncelerini görmüyor musun

Uzatılan birşey yok. internette biraz geziniz. Gelen yorumları okuyunuz. İnsanların neler düşündüğüne bakınız.. bu site için; Az bile diyeceksiniz..

06.03.2011 - Arif

muhteşem yüzyıl dizisi çok

muhteşem yüzyıl dizisi çok güzel valla... bir bölümünü bile kaçırmamm... herkes çok seviyo.. hem bu diziyi izledikten sonra tarihe olan ilgim arttı benim hiç bir şikayetim yok ...bu da size kapak olsnnn

06.06.2011 - adfghj

haklısın

bence haklısın dizi adı gibi muhteşem ama diziyi osmanlı devletinin kurucusu olan osman beyden başlasaydı daha köklü bilgi alırdık ve daha uzun sürerdi ama yinede başta söylediğim dizi adı gibi muhteşem ama bazı kişiler bunu öyle bir uzatıyor ki neymiş efendim bu osmanlı torunlarına hakaret falan filan ama bende sana katılıyorum muhteşem yüzyıl dizisi çok güzel bir bölümü bile kaçırmıyorum

20.07.2011 - Ziyaretçi

ben bu diziyi çok severek

ben bu diziyi çok severek izliyorum... süpeeeer ötesi bi dizi ve hiç olumsuz etkilediğini düşünmüyorum.çünkü zaten başlarken bile tarihte ESİNLENEREK diyo aynısı demiyo zaten öyle olsaydı hiç izzlenmezdi bence çok kaliteli biz dizi ve herkese tavsiye ediyorum... hem bence en önemli katkısı da tarihe olan ilgiyi artırıyo...

08.08.2011 - Ziyaretçi

Ya sen bu Siteyi diziyi

Ya sen bu Siteyi diziyi kötülemek içinmi kurdun .. MALMISIN SEN .. Bu dizinin Hayal ürünü olduğunu EBEN bile öğrendi sen ne cürrette dil uzatırsın Pislik ... Lanet olası herif .. Birdaha hürremime laf edersen Seni Lafımla mahvederim Terbiyesiz ahlaksız ... Geri ..

12.10.2011 - Ziyaretçi

yok bi de gerçeklere dayansaydı

demişsiniz ki mal mısın dizi hayal ürünü...

O zaman lütfen şu soruma cevap verin:

şöyle bir dizi yapılsa.. başrolde atatürk adında biri olsa hayal ürünü olan.. Osmanlı devleti diye bir de hayal ürünü devlet olsa ve bu hayal ürünü olan atatürk osmanlı devletini yıkmak için ingilizler tarafından görevlendirilmiş sahte bir kahraman olsa ve sözde ülkeyi kurtarıp asıl amacı olan ingilizlere hizmet etse ve onların istekleri dogrultusunda kılık kıyafet devrimi yapsa, harf inkılabı yapsa, hilafeti kaldırsa, şapka kanununu bahane ederek bir cok din adamını idam etse..

o zaman da zevkle izler miydin ?? o zaman da eleştiri yapanlara mal mısın hayalden ibaret bunlar der miydin ??

04.12.2011 - mustafa

kanuniye hürreme nikah

kanuniye hürreme nikah kıydığı ondan nefret ediyorum aşağılık düzembaz bir kadına bir osmanlı padişahı nikah kıydığı için benim gözümde değersiz,hürrem türlü entrikalar oyunlar yapıyor kanuni bunun farkında değil aşağılanacak kadını baş tacı yapıyor,bence bu dizi bundan dolayı kalkması lazım

16.01.2012 - Ziyaretç

CVP:kanuniye hürreme nikah

aslında ne hürremden ne kanuniden nefret ediyorsun.. sen bu seneryoyu yazan seneristin içinden geçen nefretleri izleyip onu bize aktarıyorsun..

çünkü gerçekte hiç birşey seneryoda olduğu gibi yaşanmadı. seneristin hayal gücüne esiriz.. onun nefretlerine kinlerine esiriz..

18.01.2012 - nefret

ÇOK İYİ TESPİT BENDE BU

ÇOK İYİ TESPİT BENDE BU NEDENLE İZLEMİORUM. DİZİYİ AŞTASEVİYORDUM. AMA MADEM Kİ KANUNİ BU DİZİ D ADİL OLDUĞUNUDA SÖYLÜYO.MADEM Kİ ADİL U DÜZENBAZ KADININ YANIN DA İŞİ NE.ÖYLE GÖSTERİLMİŞ KİPADİŞH SANKİ SARAYDA HAKSILIĞIN ÖNÜNDEKİ YOLU AÇAR GİBİ. DİZİYİ İZLEMEDEN HAYRAN OLDUĞUM BİR SULTAN VAR AKLIMDA .DİZİYİ İZLİYRUM GÖRÜORUM Kİ İBRAHİM PAŞANIN HÜREMİN AKLINDAN BAŞKA AKIL TANIMAYAN ANNESİYLE BİLE SAYGISIZCA KOÖUŞAN BİR SULTAN GÖRÜYORUM. VALLA BU DİZİBENİMİÇİNHAYAL KIRIKLIĞI....

27.02.2012 - Ziyaretçi

muhteşem yüzyıl dizisi çok güzel

en bu diziyi çok severek izliyorum... süpeeeer ötesi bi dizi ve hiç olumsuz etkilediğini düşünmüyorum.çünkü zaten başlarken bile tarihte ESİNLENEREK diyo aynısı demiyo zaten öyle olsaydı hiç izzlenmezdi bence çok kaliteli biz dizi ve herkese tavsiye ediyorum... hem bence en önemli katkısı da tarihe olan ilgiyi artırıyo...
uhteşem yüzyıl dizisi çok güzel valla... bir bölümünü bile kaçırmamm... herkes çok seviyo.. hem bu diziyi izledikten sonra tarihe olan ilgim arttı benim hiç bir şikayetim yok ...bu da size kapak olsnnn

bence haklısın dizi adı gibi muhteşem ama diziyi osmanlı devletinin kurucusu olan osman beyden başlasaydı daha köklü bilgi alırdık ve daha uzun sürerdi ama yinede başta söylediğim dizi adı gibi muhteşem ama bazı kişiler bunu öyle bir uzatıyor ki neymiş efendim bu osmanlı torunlarına hakaret falan filan ama bende sana katılıyorum muhteşem yüzyıl dizisi çok güzel bir bölümü bile kaçırmıyorum

27.05.2012 - hürrem_sultan

Hürrem-Kanuni aşkını Yusuf

Hürrem-Kanuni aşkını Yusuf ile Züleyha, Hz. Muhammed ile Hz. Hatice aşkına benzetenler Hz. Hatice'nin Hz. Muhammed'in aşkını kötüye kullandığını duymuş mu acaba.
Yusuf Yusuf diye Hz Yusuf için yanan Mısır Emirinın karısının zamanla bu aşk için manen güzelleşip Hz Züleyha olduğunu bilmez misiniz?
Hürrem'in benzetildiği kadınlar hakkında tek iddia yok nedense Hürrem hakkında dolusu var. Saray masraflarını 5 katına çıkarttığı Koçibey Risalesinde mevcut. Ruslarla antlaşma yaptırıp müslüman çerkeslerin üst üste mektuplarına rağmen Ruslara dokunulmaması Rusya'nın da bu arada prenslikten çarlığa dönüşmesi de malum.
Hiçbir şey değilse müslüman çerkeslerin hatrına bu sitenin bu denli yanlı olmaması gerek.

01.12.2012 - mesude

Hürrem'in devleti çöküşe

Hürrem'in devleti çöküşe götürmesi dizi senaryosu değil ama.
Hürrem'in mustafa gibi bir yiğide kıydırması senaryo değil.

Bu bilgiler Koçibey risalesinde mevcut, ayrıca o risale 4.murad'a sunulmuş. 4. Murad da Koçibey'e hak vermiş.

Ecdat ecdat diyenler, kanuni bizden fazla 4. murad'ın ecdatı değil mi?

02.12.2012 - mesude

CVP:Hürrem'in devleti çöküşe

Ne hürremmiş ama.. devlet ondan sonra 350 sene daha yaşamış ya.. ne çöküş değil mi?

03.12.2012 - gerçek

Konular