Hürrem | Konular | Kitaplar

Cariyeler padişahın eşleri midir?



Osmanlı Padişahları, Harem dâirelerinde istihdam ettikleri veya karı-koca hayatı yaşadıkları cariyelere şer’-i şerifin hükümlerini aynen tatbik etmişlerdir. Osmanlı Hareminde Orhan Bey zamanından beri cariyelerin bulunduğu ve istihdam edildiği ifade edilmektedir.

Ancak harem’deki cariyelerin sayıca artması, Fâtih döneminden itibaren başlar. Zira Fâtih devrinde devlet idaresi devşirmelerin eline geçtiği gibi, harem’de de böyle olmuştur. Nasıl devşirilen erkekler, Enderun Mektebinde terbiye edilerek Osmanlı Devleti’nin askerî ve idâri üst makamlarına yükselme imkânlarını elde etmişlerse, Harem Mektebine alınan cariyeler de zekâlarına, ahlaklarına ve güzelliklerine göre, evvela haremin hizmetçi statüsündeki grubu olan câriye, kalfa ve ustalar makamlarına ve sonra da Padişahlar tarafından seçilmeleri halinde Padişah ile karı koca hayatı yaşayan gözde, ikbal ve Kadın Efendi ve neticede valide sultân payelerine kadar yükselme imkânlarına kavuşabilmektedirler.

O halde harem mektebinde yetişen cariyeleri iki gruba ayırmak icabedecektir:

Birinci Grup, asıl haremin ve Padişah ile ailesinin hizmetlerini gören cariyeler grubudur ki, haremde sayıları bazan 400’e ve 500’e ulaşan cariyelerin %90’ını bunlar teşkil etmektedir. Bunların, haremin ve Padişah ailesinin hizmetlerini ifa dışında her hangi bir şekilde Padişah ile karı koca hayatları mevzu bahis değildir.

Haremin ve Padişah ailesinin hizmetlerini ifa ile mükellef olan ve hizmetçi kadınlar statüsünde bulunan saray cariyelerini dört ayrı grubta toplamak mümkündür:

1-Acemiler.

2-Câriyeler.

3-Kalfalar (Şâkirdler).

4-Ustalar (Gedikli Cariyeler).

Bu dört grub incelenince görülecektir ki, haremdeki cariyelerin % 9O’ı tamamen bugünkü kadın hizmetçi grubundadırlar ve bunlar aldıkları belli ücretler karşılığında harem’de hizmet etmektedirler. Ancak bunların bekâr olmaları ve harem’de bulundukları müddetçe evlenmelerinin fiilen mümkün olmaması sebebiyle, her an şehzade veya Padişah’ın haremi arasına girmesi mümkündür. Padişah’ın haremi arasına girmediğinden veya giremediğinden dışarıdan evlenmek isteyenler, çırağ edilme adı altında evlendirilip haremden çıkarılırlardı.

İkinci Grup ise, Padişahın ailesi arasında yer alan gözdeler, ikballer ve ka-dınefendiler grubu idi

Uluçay, Harem II, sh. 10-11

Kaynak: Prof.Dr. Ahmet AKGÜNDÜZ - Sorularla Osmanlı


36 yorum

Merhaba ,En az sizler kadar

Merhaba ,En az sizler kadar bende tarihi iyi biliyorum ama bu sitenizdeki eleştireleri çok da doğru bulmuyorum. ASnladığım kadarı ile herşeyi dine çekmeye çalışıyorsunuz. Fakat Bildiğiniz üzre Osmanlıda çok da sütten çıkmış ak kaşık değil. Kendi oğluna bile adaleti tam uygulayaman kim? Kanuni değil mi ?oğlunu bir kumpas yüzünden öldürmedimi. O yüzden bırakın seneristlerin dediği gibi bu sadece film olarak kalsın emeğe saygımız olsun. Unutmayınki bu dizi sayesinde çoğu gencimiz osmanlıya yönelik kitaplar okumaya basladı buradakilerin tarihe bağlı kalınmadan çekildiğini herkes biliyor. Fakat hiç olmaza çocuklarımız merak edip araştırıyorlar.
Saygılar

16.06.2011 - sibel

şimdi saygılar sevgiler

şimdi saygılar sevgiler ortada bir kumpas yoktur.Babasına isyan etmiştir.Ortada bir isyan var oğlununda ordusu var fakat safevide tutsakken babasıyla olan yazışmalarını okudunuzmu ben süleymaniye kütüphanesinde bizzat el yazmasıyla oğlunun Kanuniye gönderdiği mektubu okudum babasının onu affetmesini istiyor.Anlaşma yapılıyor Osmanlı elçileri İrana gittiklerinde şehzade öldürülüyor kumpas falan yok geçen ismini vermiyecem bir kitap osmanlının en büyük paşalarından birini anlatıyor.Osmanlıyı bilmeyenler bu kitabı okusa Osmanlıdan nefret eder bu kadar iğneliyici sözler.Soruyorum size hangi osmanlı padişahı ağızına içki sürmüş varmı böyle bişey resmen rezalet ben bizim tarihimizi böyle çarpıtanlardan utanıyorum saygılar sevgiler

09.07.2011 - thunderstrike

mrb

gercekten yazdıklarını çok begendım ben 22 yasındayım ve bu dizi baslamadan önce sadece lisede yuzeysel gördugum kadarıyla biliodum tarıhı ama şimdi bu dizi cıktı ve ben hiç çakırmadan izliyorum herkez hakkında öğrenmek için arastırma yapabiliyorum bencede bukadar dini belden asagı vurmayın sonucta bu bir dizi dizide oynayan herkesi tebrik ederim çok basarılılar ayrıca, sibel hanım sizide yazdıgın güsel yorumlarınızdan dolayı tebrık ediyorum siz ve sizin gibi insanlar oldukca halkımız bilinçlenecek ve cahalet denen o sey az da olsa ortadan kalkmıs olacak :::saygılarımlaa :::

11.07.2011 - Ziyaretçi

osmanlı devleti islamiyeti en

osmanlı devleti islamiyeti en iyi yaşıyan ve yayan bir toplum devlet olduğu için içki kesinlikle saygı duymuyor ve bulundurmuyordu bu yüzden içkiye ait birşey bulup ift,ra atamıyorlar. ama şunu düşünemiyorlar bir adam kadın kız sefahat düşkünü olacakta içki içmeyecek devlet ve millet olarak dünyada en iyi kadına hak ettiği değeri vereyi bize islamiyet öğretti. biz değer veriyoruz dedikçe zındıka kısmı ayni fıransız atalarının sözüne bakıpta Abdulhamit han gibi yüce bir insana kızıl ajan ismini takmaktan çekinmeyen kenidini bilen zanneden cahiller yappozları bir araya koymayı bile beceremiyorlar.sefahet ve zina varsa içkide olmalı o yoksa zinede ve kadın düşkün padişlar var diyemezsin, kanunilik sıfatı bütün dünyaca kabullenmiş bir zata entrikadan habersiz diyecek kadar cahil kişiler, islamiyeti bilmeyen müslüman olamaz müslüman olmıyan bizim atalarımız gibi şanı yüce bir milleti anlıyamaz, önce böyle diyenler kendi hayatlarına baksınlar islam adına kendileri nasıl yaşıyorlar, osmanlıya dil uzatanların hiç değilse bile yüzde 95i içki içer....

21.07.2011 - sinyour

fasa fiso..

bu diziyi bile doğru değerlendiremeyip saldırmaya başladınız...adı üstünde dizi..rayting kaygısıyla yapılıyor..doğal olarak izleyicinin ilgisini çekebilecek tarzda işlenecek konular..adamlar belgesel çekmiyor..amma abarttınız olayı..kaldi ki osmanlı nın gerçek yüzünü olduğu gibi gösterseler heralde tv binası basılır sizin gibi zihniyetler yüzünden..osmanlı nedir sorusunun en kısa cevabı dönemin abd sidir..işgalci, katliamcı, despot...! bu kadar basit..! din miş!? bunlar fasa fiso..yavuz sultan selim halifeliği elide bulunduran memlüklülerle savaşıp halifeliği osmanlı ya getirmedi mi? bu ne ayak.? halifelik için halifeyle savaşmak..ilginç! tarihi iktisatı, ekonomiyi temel almadan değerlendirirseniz sapıtırsınız..tarihin tekerini dönderen ekonomik çıkarlardır..dinler yada ideolojiler değil..tabi her savaşa bir dini ve ya ideolojik kılıf bulunur meşruluk ve halkı motive edebilmek için..osmanlı için diğer en iyi tanımı yapan da Lenin'dir.."çarlık rusyası ile birlikte tarihin gördüğü en feodal-despot iki yönetimden biridir" demiştir..iki despot yönetim de aynı yıllar da silinip gitmiştir..oldu bitti..geleceğe bakın..dünya artık uzaydan yönetiliyor, atların sırtından değil..

10.10.2011 - Taner

CVP:fasa fiso..

senin fıratını dicleni arzu mevdut deyip elinden alsınlar sen ne dini ne çıkarı diye dur :) tarihte haçlı seferleri neden yapıldı?

anlaşıldı, sen para için kandilde pkk ile çarpışırsın, biz vatan için dinimiz için...

anladı onu sen

10.10.2011 - anladı

senin kafana bişey girmez

senin kafana bişey girmez dostum..her savaştan sonra elde edilen ganimetin nasıl paylaşıldığını ilkokul kitapları bile yazıyor..sen o orduya zırnık koklatma yada besleme de gör cihat neymiş din adına savaşmak neymiş..:)) bu yüzden kellesi uçan padişahlar bile oldu be..! ayaklanan yeniçeriler vb. clali adı verilen halk ayaklanmaları, biçok yerdeki isyanlar, şeyh bedrettin isyanı, karamanoğullarıyla savaşlar, sarayda birbirini zehirlemeler,oğullarını boğazlatan padişahlar, kardeşlerini boğazlayanlar, her işgal edilen yerde halkı vergiye bağlamalar, ayaklananlarda katliamlar yapmalar,adı kuyucuya çıkmış murat paşalar, adı sarhoş a çıkmış selimler,..daha bir sürü despotizimin yansımaları..arkadaş biraz da yüzünüzü halka dönün..halk ozanları bile binlerce taşlama, gönderme yapan türküler,şiirler yazmış osmanlı hakkında...osmanlı topraklarına yaşayan herkes, her halk, her isyan eden, her ozan ,şair vb kötüydü biz sizin padişahlarınız iyiydi, öylemi? nedir bu padişah yalama hastalığı bu toplumda..? osmanlı nın iyi uygulamaları da olabilir, kötü uygulamları da..tarihe tarafsız bakın..! yoksa kendi halisünasyonlarınızla yaşarsınız..gerçek gerçektir..gerçekleri bulun..! ben herşeyi iyiydi yada herşeyi kötüydü de demiyorum..

10.10.2011 - Taner

Cahil cahil konuşmaktan,

Cahil cahil konuşmaktan, örümcek ağı tutmuş beyninizi temizleme gereği duymadan yaşamaya devam edin...pkk ile savaşın onu bunu diyorsunda içinde yaşadığın zamanı, çağı ve durumu anlayamıyorsun...vatan için savaşıyoruz dedin iyi de dinimiz için diyorsun, sıcak din savaşları biteli çok oldu bilader! bu zamanda, senin aklın sıra demeye getirdiğin hasır altı oyunlarda dinden vatandan insandan çok daha başka çıkarlar var! zamanında din savaşları ne için yapıldı? haçlılar, yahudiler, müslümanlar gerçekte ne için savaştı birbirini öldürdü? kafa basmaz tabi! amaç yine çıkar, yönetme kabiliyeti elde edebilme, kontrol, sürü içgüdüsü ile yaşayan hristiyanlar, müslümanlar, yahudiler hatta budistler, belirli bir dine mensup edilip onun uğruna savaştırıldı, herkes kendi idaredisi, hükmünü geçirebilmek için!! yani sonuçta herkes piyon, yönetmek isteyenlerin piyonu!!sen de işte din için vatan için savaştığını zanneder birilerine piyon olursun...ah bir uyanabilsek...uyanabilsek dediğim sadece türkler, türkiye değil tüm insanlık!!!

12.10.2011 - Ziyaretçi

osmanlı yı reyting kaygısıyla

osmanlı yı reyting kaygısıyla dizi yapınca bişey yok, mustafa kemali aynı pozisyona soksalar yine aynısını mı diyeceksin.

13.10.2011 - Ziyaretçi

CVP:Cahil cahil konuşmaktan,

nasıl yaşıyorsan öyle düşünürsün.. dinle alakan kalmamış ki dinle alakalı olanları anlayasın :)

PKK ortadoğuda neden var? dicle fırat için neden kürt devleti kurdurmak istiyorlar.. neden ırağa girildi?

balkanlar türk toprağı idi peki şimdi neden yokuz oralarda? bosnadaki katliamlar neden yapıldı? ispanya bir zamanlar islam devleti idi ne oldu oralarda?

14.10.2011 - örümcek

osmanlıda da karı kız

osmanlıda da karı kız vardı,simdide var.osmanlıda da eşcinsel ilişkiler vardı şimdide de var.İnsan egolarıyla yaşar.Zaman,dil,din ırk gözetmez.Herşeyi allah adıyla başlatmayın artık inancı olanları da bu sekılde inancsızlastırmayın bıktırmayın NOKTA .

27.10.2011 - yeter

CVP:osmanlıda da karı kız

Osmanlıda porno yoktu.. Osmanlıda televizyon medya yoktu. Din iman bahsettik diye dinsizleşeceksen tercih senin güzel kardeşim.. Karı-kız-eşcinsellik muhabbetlerini araştırmak kadar biraz da dinini kitabını peygamberini araştırıp oku

27.10.2011 - okuu

osmanlı da cinsellik

osmanlıyla islamın hz. peygamberin ne alakası var? osmanlının son yıllarında istanbul da eşcinsel genelevleri olduğunu biliyor musunuz?bu kadar kutsallaştırmayın. bugün ne kadar rezillik varsa o zamanda başka türlü rezillikler vardı. koca bir toplumda bu da makul bir durumdur. herkes tornadan çıkmadı.

29.10.2011 - reklam

Ben de sitede yer alan

Ben de sitede yer alan tartismalari etraflica okudum ve acikcasi biraz üzüldüm. Görüyorum ki bazen bu taraf tutma noktasina kadar gitmis, hakaretler edilmis. Ben kimseyi alindirmadan fikirlerimi yazmaya calisacagim, bu kadar yetiskin insaniz... bir tane dizi icin küfürlesmeye tutusmayiz diye umuyorum. Farkindayim ki siz de iyi kötü demeden yorumlari okumus, silmemis, degerlendirmissiniz.

Sitede bazi hatali veya celiskili bilgilerin yer aldigi dogrudur, bunu tarih talebeleri gayet iyi tespit edebilirler. Fakat ayni sekilde dizide de mutlak eksik noktalar vardir. Siteden baslamak gerekirse mesela yalnizca 4 cariyenin nikahlanabildigi, onun disinda da halvet söz konusu olmadigi yazilmistir. Ancak bilinir ki bazi dönemlerde cariye sayisi 300 civarini bulmustur. O halde anliyoruz ki bunlarin her birine nikah yapil(a)mamistir, ve buna ragmen sehzadeler ve sultan kadinlar dogurmuslardir. Böyle seyler icin "hayir öyle olmadi" diye tutturursak yanlis olur, insanlarin tepkisini tarihte yapilanlardan ziyade "öyle olmadi" diye yazmak cekiyor.

Dizinin hatalari ise yine asikardir, ve sizin de bahsettiginiz üzere mesela kültürel olarak cok sapmalar vardir. Sadece turist olarak bile gidip sarayi gezseniz cariyelerin nasil giyindiklerini tablolardan, sergilenen kiyafetlerden görebilirsiniz. Ayrica orasi gercekten bir mektepten farksiz olarak egitim veren, saygili hanimlar yetistiren bir düzene baglidir. Yani entrikalar veya oyunlar mutlaka olmustur, ama gördügümüz gibi cirkefce, kavgavci bir tavirla degil. Birakiniz padisaha öyle kapris yapmayi, naz etmeyi, padisahlari tarih kitaplarinda da yer aldigi üzere "Allah'in gölgesi" olarak görür ve sonsuz kiymet verirlerdi.

Öte yandan bu niye yapiliyor? Kültür veya tarih dersi olmadigi kesin. Hakkini vermek gerek kendileri de bunu bildirip "hayal ürünü" diyorlar. Para icin derseniz de yüzde yüz katiliyorum. Gerci buna ragmen dizinin ahlaki yozlastirmak gibi bir amaci oldugunu sanmiyorum, cünkü o noktaya gelene kadar ele alinacak bir sürü görüntü var. Tecavüze ugrayan, dayak yiyen kadinlar mi ararsiniz, patlayan silahlar mi, cakma kabadayilar mi... Yani eglence unsuru olarak görüp vakit gecirmenin baska bir kanalda baska bir sacmalik izlemekten farki olmadigini düsünüyorum. Kötülemektense güzel güzel anlatalim insanlara. Zaten bilgi sahibi olduktan sonra insanlar elestirmeye kendiliginden baslar.

30.10.2011 - Ziyaretçi

Onu bunu bırakında;;;;

Onu bunu bırakında ayşegülün suçu ne???

04.11.2011 - Ziyaretçi