Hürrem | Konular | Kitaplar

“Erkek” tarihçilerin astığı Valide Sultan: Hürrem

Mehmet Berk Tayyar soruyor: “Kanuni Sultan Süleyman, Hürrem Sultan'a söylendiği kadar bağlanmış mıdır?”
Elbette bağlıdır. Kanuni, Hürrem Sultan’ı çok sevmiştir. Âşıktır. Ancak bazıları tarafından gösterildiği gibi, aşkından kendini kaybedip devletine zarar vermedi. Hürrem Sultan’ı çok severdi, çünkü karısıydı. Ayrıca hem güzel, hem de zekiydi.
Hürrem Sultan’ın, öz oğlu Selim’i tahta geçirmek gibi özünde duygusallık (ana yüreği) bulunan siyasal amacına ulaşmak için, Padişah’ın sevgi ve ilgisini kullanmaya çalışması doğaldır. Çünkü Hürrem “anne”dir.
Eğer Veliaht Şehzade Mustafa Bey, “Babam kocadı, dedem Selim Han’ın yaptığı gibi yapıp yerine geçme vakti geldi” türünden, Safevi Şahı’na mektuplar yazmasaydı ve bunlar bir şekilde Kanuni’nin eline geçmeseydi, Hürrem Sultan’ın, oğlunu tahta geçirme çabası sonuçsuz kalabilirdi.
Ayrıca, kaderin hükmünü de unutmamak lâzım.
Hürrem Sultan elbette ki büsbütün masum değildir, ancak ders kitaplarımızda anlatılanları hak ettiğini de sanmıyorum.
Hangi anne evladını Osmanlı tahtında görmek istemez ve bunun için bazı imkânlarını kullanmaz?
Kaldı ki, padişah olamaması halinde oğlunun öldürüleceğini bilmektedir. Bu sistem, (şehzade katli meselesi) Osmanlı Devleti’nin devamlılığı açısından “zaruri” sayılmış, padişahlar ister istemez bu “zaruri fedakârlığa” katlanmıştır.
Yani Hürrem Sultan’ın oğlu (Sarı) Selim, tahttan olursa hayatından da olacaktır. Başka bir deyişle Selim’in hayatı padişahlıkla kaimdir. Bu durumda annesinin tüm imkânları kullanması tabii sayılmalıdır.
Nitekim Kanuni’nin ilk gözdesi, Şehzade Mustafa Bey’in annesi Gülbahar Sultan da Mustafa Bey’i tahta geçirmeye çalışmıştır. Fakat başarılı olamamış, o süreçte Şehzade Mustafa hayatını kaybetmiştir.
Hürrem Sultan’ın devlet işlerine bu amaçla karışmış olmasını ben tabii buluyorum. Düşününüz ki, bugün bile, bazı yöneticilerimizin eşleri zaman zaman devlet işlerine (tayin-terfi-ihale,v.s. gibi) karışmakta, kendilerine yakın isimleri bir yerlere getirmeye çalışmaktadırlar.
Hürrem Sultan’ın tarih kitaplarında yargısız infaza tabi tutulması, tarih kitaplarının erkekler tarafından yazılmasıyla da ilgilidir. Hangi amaçla olursa olsun, Hürrem Sultan’ın devlet işlerine karışması, erkek tarihçiler tarafından, “Elinin hamuruyla erkek işine karışmak” şeklinde algılanmış ve bu yüzden reddedilmiştir.
Yine bu yüzden Hürrem Sultan tarihçilerin haksızlığına uğramıştır…
Bir annenin oğlunu cellâda kaptırmama mücadelesini, anneliğini daima içinde gezdiren kadınlarımızın daha doğru anlayacağına inanıyorum.
Hürrem’in “düzenbaz” olduğunu söyleyen tarihçiler, “Türk” olmadığının altını da özenle çiziyorlar. Hâlbuki nesebi (soyu-sopu) bir insanı ne büyütür, ne küçültür. Ayrıca kimse kendi etnik kökenini seçme lüksüne de sahip değildir.
Evet pek çok padişah annesi gibi Hürrem de Türk değildir. Padişahların neden yabancı kadın almayı seçtiklerine ilişkin birkaç yazı yazdığımı hatırladığım için burada konunun detayına girmeyeceğim.
Sadece şu kadarını söyleyeyim ki, hareme alınan her cariye İslâmi bir eğitimden geçirilir, sınavları ancak başarıyla verip kendilerini ispatlayanlar padişahlara “eş” seçilirdi.
Hürrem de Padişah’ın annesi Ayşe Hafsa Sultan tarafından seçilmişti… Demek ki yeterliydi. Bu yeterliliğini de pek çoğu günümüze kadar gelen hayır eserleriyle ispatladı…
Hürrem Sultan’ın başta İstanbul olmak üzere pek çok yerde hayır eserleri mevcuttur…
Mesela İstanbul Haseki’de bir cami ile şadırvanı, imareti (fakir fukaranın yeyip içtiği yer), medresesi, dârüşşifâsı (hastane), çeşmesi, sebili ve mektebi, Ayasofya’da görkemli bir hamamı, Mekke ve Medîne ve Kudüs’te birer imareti, ayrıca birçok şehirde medreseleri, camileri, imaretler, kervansarayları, çeşmeleri, su yolları, köprüleri vardır…
Bunlardan başka her yıl Mekke ve Medine fukarasına dağıtılmak üzere 3000 altın göndermiştir.
Kanuni Sultan Süleyman’ın kendisine verdiği emlâkı bile hayırda kullanılmak üzere vakfetmiştir.
Böyle bir Haseki Sultan’ı bu ülkenin insanına “düşman” olarak tanıtmak ve bir kalemde silmek akılkârı olmasa gerektir.
Mehmet Berk Tayyar’ın diğer sorularına yarın bakalım…


Yavuz Bahadıroğlu - Yeni Akit


6 yorum

süleymana KANUNİ mi demişler

süleymana KANUNİ mi demişler o zaman ne hürremden ne mahidevrandan ne başkasından etkilenecek tahtı kim hak ediyorsa ona verecek devletin bekası için ölüyorsa bu kadar evladlar hak eden biri olacak ..2.selim in mi olmalıydı soruyorum? kellesini koruyamadığı iddia edilen mustafa selim beyazıt adaletli savaşsalardı kim alırdı tahtı?? .kardeşler savaşmış en güçlüsü mü geçmiş böyle mi imparatorluk olmuş bir beylik ..teamüllerden sapılmış nedeni belli değil hürrem rüstem ya da her kimse olamaz padişah göz yumamaz o onu demiş bu bunu demiş değil açıkça ordusuyla çıkmış mı karşına evladın huzuruna otağına çağırmışsın gelmem mi demiş o zaman yap yapacağını devlet kurallarına göre !sakın bana mustafa tuğra çektirmiş bilmem ne demeyin açın şehzadelerin tuğra bastırdığını sancaklarda hüküm verdğini okuyun ey tarihçi bahadıroğlu padişah adayı şehzadeler ne sanıyordunuz nasıl öğrenecek sürekli babasının karar verdiği bir ortamda kendi bölgesi içinde kendi kararlarını alsın diye gönderiliyorlar.diğer padişahlar hiç aşık olmamış mı birine aşkım bitti diye diğerinden olan oğlum geçsin böyle olasydı ne fatihler ne yıldırımlar olabilir böylesine bir imparatorluk kurulabilir miydi ? MAHidevran sultan da TÜRK DEğil Neden kötülenmez ... ibrahim paşa ya bile dini zayıftı diyorsunuz ama ibrahim paşının MEKKe de camii yaptırdığını bir çok medrese çeşme yaptırdğını bilmiş olmanız lazım HER SUltan hayır kurumu yaptırmıştır hayırlar bu kadar söylenmez Mahidevran sultan da bir sürü kişi için Vakıf açtırmış hanlar hamamlar yaptırmamış diye bilinmiyoor tabi ayrıca yapılanların üzerini örtmez benim gözümde yine de Allah bilir diyorum ..keşke bunların cevabını alabilsek sizden????

30.08.2012 - Bayan Tarihçi !!

o sizin baban kocadı diye

o sizin baban kocadı diye yazılan mektubun tarihte kopyası var mı siz tuğrayı bile bilmezken bu iddiaya inanalım mı ?? Mahidevran Sultan hakkında fazla bilgi yokken nerden biliyorsunuz başa geçirmeye çalıştı diye ilk çocuk olduğu için manisa ya gitti sonra oradan atandılar uzak sancaklara var mı başa geçirme alameti var mı bir isyan kanıtı padişah nere ye dedilerse gittiler öyle bir çalışması olsa dersiniz ki mehmet ölünce mustafa yeniden manisa ya geldi sonra selim hee derim ki bir iş var ! mehmetten sonra seli mi manisa ya atatmasında sonuçsuz kalınmamış ama ??bu kadar hayırları da söylüyorsunuz soruyorum sizce bu kadar hayır hürremin payı mı daha çok yoksa CANLA KANLA savaşıp ülkeye ganimet getiren askerlerin mi????????
Bunları admin yayınla yayınlama ama kendi içinde cevaplarını bul bakalım !!!

30.08.2012 - Bayan Tarihçi !!

ben şunu sormak istiyorum bu

ben şunu sormak istiyorum bu "kadınlar saltanatı " nı çekemeyn erkek tarihçiler deniyor da bu saltanatı bitiren de bir Kadın Sultandır "Turhan Sultan dır"! Turhan Hatice Sultan olanları bilen gören şahit olmuş bir sultan olarak ve olaylara karışabilecek bir konumda olmasına rağmen (yaklaşık 34 yıl valide sultanlık yapmış) karışmamış devlette kadın etkisini kendi isteğiyle köprüler dönemini başlatarak azaltmaya çalışmıştır .bütün risaiyelerde kadın etkisinin devleti kötü etkilediği yazılmıştır çünkü maalesef etkilerini iyi yönde kullanmamışlardır bu da açık devletin geldiği durumlara bakılarak hürrem sultandan sonraki dönemleree.köprülüler döneminde baya başarılar elde edildi düzene girildi fakat öyle bir devlet bırakılmış ki anca bu kadar olmuş çöküş biraz engellensede tamamen önüne geçilmez hal almış bunlar ortadayken neden tarihçiler bir tarafı savunsun ya da kötülesin.Bu erkek tarihçilerin çoğuda batılı değl mi Hammer mesela bu konuda yazmıştır hürrem türk değil diye asılıyor diyorsunuz da batı neden hürremi suçlasın o zaman ?...yönetimle pek ilgisi olmayan oğlunu padişah yaptı hadi anne herkes anne ya gerçi neyse mirasının ne boyutta oldğu kayıtlı olan rüstem paşa neden sürekli görevlendiriliyor rüstemden önceki sadrazam neden öldürülüyor bunlar hep muallak Hürrem in devlet işlerine anlam verilemeyen olaylar doğrultsunda karışmanısını siz tabii buluyorsunuz(!)

ayrıca bu yazdığınız hayırlar hürrem sultan için ekstra bir durum oluşturmuyor bütün sultanlar padişahlar hayır kurumları camiiler medreseler çeşmeler yaptırmıştır vakıflara tahsis ettirmişllerdir sizin beğenmediğiniz ibrahim paşa dahil

15.09.2012 - Ziyaretçi

Ne kadar da yanli. Kim demis

Ne kadar da yanli. Kim demis Gulbahar oglunu isyan icin tesvik etti diye. ne sacma. babasi vefat eder etmez zaten tahta gececek olan bir sehzade neden isyan etsin... hem isyan eden isyan ettiginin burnunun dibine girer mi... iftira atmak ne kadar da kolay. o donemin halkindan, sairlerinden daha mi fazla sey biliyorsunuz.

tamamen yanlisiniz, yavuz bahadiroglu da kim, fazla osmanli hayrani bir gazeteci. nerde gormus isyan mektuplarini... tarihci bile degil...

31.10.2012 - mesude

o kadar haklisiniz ki. kimse

o kadar haklisiniz ki. kimse rustemle hurremin son donemlerde orantisiz bir sekilde artan servetini gormuyor da arkasindan taslarin agladigi mustafaya iftira atiyor. fakirlige terk edilen, ugradigi haksizliga kanuninin sut kardesi yahya efendinin bile isyan ettigi mahidevran gulbahar hatuna oglunu isyan icin tesvik etti diye iftira atiliyor.
kim babasi olunce kesinlikle padisah olacak evladini tehlikeye atar.

hurremin yaptigi hayirlar kara para aklamayi getiriyor akla.

31.10.2012 - mesude

Kendi istek ve tutkularını

Kendi istek ve tutkularını (hevasını) ilah edineni gördün mü? Şimdi ona karşı sen mi vekil olacaksın? (Furkan Suresi / 43)

05.11.2012 - mesude

Konular